mozgás

tömeg

máshol

Bejeweled 3

2011.01.27. 20:38 | Mainframe | Szólj hozzá!

Címkék: game

Felemásan álltam hozzá a játékhoz. Amikor hallottam, hogy megjelenik, egyrészt arra gondoltam, hogy az ilyenek úgyis mindig beszippantják az embert, viszont belegondoltam, hogy azóta hány plusz réteget építettek a sima bejeweled-mechanizmusra (ld. Puzzle Quest), aztán még azokkal is megunta az ember egy idő után, mi lesz most a "sima" játékkal vajon...

Aztán feltettem, és aznap már nem is nagyon szabadultam tőle. Nagyon komolyan kitettek magukért a készítők minden tekintetben. A grafika szép, letisztult, nem hozza az ilyen kis munkakerülő-játékok szokásos összecsapott ízléstelenségét. Rengeteg kis effekttel dobnak fel mindent, és mivel úgyis a játékra összepontosítunk, vizuálisan meglepően hosszú szavatossága van a dolognak (én pl. órák után vettem észre, hogy a hátterek mozognak). Tetszett még a rugalmasság, ahogy tűrte, hogy ki-be lépkedjek belőle, ahogy automatikusan megállt, ha nem ő volt az aktív ablak, ahogy testre lehetett szabni az összes fontosabb beállítást. Ez sokkal nagyobb programokból is hiányozni szokott, örülök hogy itt ilyesmikre is odafigyeltek. A zenék is érdekesek, jól hangzanak, nagyon sokára sikerült csak megunni őket. A hangeffektek ütősségét külön kiemelném, remekül használja a basszust, egy-egy komolyabb robbantásba az egész asztalom beleremegett.

Bár a játék alapvetően az egyetlen, "címadó" mechanizmusra épít, attól a pár kisebb és 7 nagyobb játékmód pont annyiban tér el, hogy teljesen egyedivé és érdekessé váljon mind. Nézzük meg őket nagyjából:

Classic - Az alapjáték. Veszítesz, ha elfogynak a lehetőségeid.
Lightning - Az alapjáték kiegészítése annyival, hogy folyamatosan fogy az időd, ezt pedig különleges kövek eltüntetésével tudod ellensúlyozni. Ha gyors egymásutánban hozol össze hármasokat, gyorsul a kövek mozgása is. Szerintem az egyik legaddiktívabb mód.
Zen - Nagyon ötletes mód. Majdnem teljesen megegyezik az alapjátékkal, ám egyrészt itt nem lehet veszíteni, másrészt nem kell újrakezdeni sem: a gép elmenti az állást, és mindig onnan folytathatjuk, ahol abbahagytuk. Ezek kívül számtalan jópofa extrát állíthatunk be itt, mint a különböző háttérzajokat a természet hangjaitól a meditációs fehérzajokig, illetve motivációs üzeneteket, akár észrevétlen, akár direkt formában, ésatöbbi.
Quest - Ez valójában egy minijátékgyűjtemény, érdemes ezzel kezdeni, mert egyrészt definit vége van, másrészt ad egy ízelítőt a négy további, unlockolható alapjátékból is. Azokon felül pedig csak itt játszható ötletességeket tartalmaz, mint a már a Puzzle Quest folytatásából is ismert Alchemyt (ott a szoba átkutatása volt a minijáték apropója), ahol a kőpakolgatást a pálya minden mezőjén meg kell csinálni, vagy a szerintem legjobb ötletet képviselő Balance-t, ahol kék és piros köveket kell eltüntetni, ám ha az egyikből többet tüntettünk el, akkor megindul az azt gyűjtő kosár lefelé, és nem szabad, hogy leérjen. Alapvetően a questben csak 1-2 játékkal fogunk átmenetileg elakadni, én egy ülésre végigcsináltam 100%-ig, szóval nem túl nehéz.
A további 4 unlockolható mód:
Diamond Mine - Itt az lesz nemmindegy, hogy _hol_ párosítjuk a köveket, ugyanis lefelé kell ásni különböző javakat találva közben, ráadásul időre. Ha a vonalig kiástunk minden földkockát, akkor kapunk némi extra időt, lejjebb tolódik az egész pálya, és mehet tovább az ásás. Trükk: ha kiássuk az éppen képernyőn lévő összes földet, nem csak a vonalig, akkor sokkal több extra időt kapunk.
Poker - Szerintem a legelborultabb mód. A párosítások színét nézi a gép, és ezekből kell a pókerből ismert formációkat kihozni (jó, van spektrum (5 különböző) is, meg itt a flush az 5 egyforma, mindegy). Nem időre megy, így itt a gondos tervezés, stratégia, és persze a szerencse dominál.
Butterflies - Nekem ez a kedvencem. Az alsó sor kövei random jelleggel pillangóvá változnak, és megindulnak felfelé, ahol egy pók hálója van. Mielőtt felérnének, párosítanunk kell őket kövekkel, vagy egymással, akkor elrepülnek. Szintén nem real-time játékmód, így minden lépést van idő kigondolni, talán ezért is szimpatikusabb, nincs az a kapkodás. Trükk: a két szélső oszlopba nem szabad kipakolni pillangót, mert onnan rettentő nehéz bepárosítani őket. Nem véletlen, hogy a játék is csak nagyon sok idő után kezd el ide lepkéket generálni nekünk.
Ice Storm - Ez meg nettó a legnehezebb. A háttérben jégoszlopok nőnek, amik ha elérik a képernyő tetejét, végünk. A vízszintes párosítás kicsit hátráltatja őket, a függőleges pedig összetöri az egészet. Kezdetben két oszlop szélesek a jéghegyek, később már csak egy (így nehezebb összetörni), és persze gyorsabbak, több jön belőlük, stb.

Alattomos játék ez, mert elsőre minden könnyűnek tűnik, aztán nagyon hirtelen áll be a - játéktechnikai szakkifejezéssel élve - "leszopod magad, olyan nehéz" életérzés. Aztán ahogy belejön az ember, persze meg lehet találni a kapaszkodót minden módon, csak gyakorolni kell. Ehhez elég jó motivációt jelentenek a badge-ek, amiket bizonyos teljesítményekért kapunk, mint az egyes játékmódokban elért pontszám, vagy olyan egyszeri akciókért, mint a rettenetes szupernóva kő összehozása (6 vagy több azonos kő párosításából jön létre, ergo kizárólag szerencsével hozható össze). (Trükk: ennél van egy sokkal rettenetesebb dolog is, amiért egyébként szintén jár badge: amikor két hiperkockát akarsz kicserélni egymással. Ez azt eredményezi, hogy _minden_ kő eltűnik a pályán.) Jó, akkor már pár szót erről is:

Flame Gem - Négy kő összehozásából lesz. Ha őt párosítjuk, 3x3-as négyzetben felrobban.
Star Gem - L vagy T alakú forma kihozásának eredménye, párosításkor eltünteti a teljes sort és oszlopot, amiben van.
Hypercube - 5 köves alakzatért kapjuk, ha ki akarjuk cserélni egy mellette lévő kővel, akkor ő ehelyett elpusztítja az összes olyan színű követ a pályán.
Supernova Gem - 6 vagy több azonos kőből jön össze. Ha bepárosítjuk, olyan, mintha lenne egy 3x3-as négyzetünk star gemekből, tehát 3 sort és oszlopot lő ki egyszerre. Impresszív látvány.

Ezekről, és a játékmódokról tömören de hatékonyan értekezik egy-egy tutorialképernyő minden első játék alkalmával, szóval majdnem semmit sem kell egyedül kitalálnunk. Egyetlen nagyon fontos dolog, amit viszont csak töltés közbeni tooltipként láthatunk, ha szerencsénk van: most először _NEM_ kell megvárni, míg lemegy egy láncreakció. Attól, hogy a pálya egy részén még zajlanak az események, mi még nyugodtan pakolgathatunk tovább. Ez alapvető fontosságú pl. Lightning mode-ban.

Nos, összességében nem tudok nem ötöst adni a játéknak, annyira kreatívan, ötletesen használják azt az egy játékmódot. Ha _erre_ húzna rá valaki egy rpg skint, mint anno a Puzzle Quest, az igen ütős kombó lehetne. De már ez önmagában is teljesen tökéletes, sehol nem hiányolok belőle semmit. Talán annyi, hogy a kiváltott nagy lelkesedés miatt hajlamosak hamar elfogyni a célok és achievementek (azért 1-2 még máig sincs meg maxra...), a saját rekordok megdöntögetése meg már közel sem akkora móka. De hát ez "csak" egy kis időelütő játék, nem 50-60 órás epic. Viszont a kis játékoknak ez a királya.

mondás: (5/5)
visszhang: (0/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://mainframe.blog.hu/api/trackback/id/tr722612688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása