mozgás

tömeg

máshol

Az utolsó léghajlító

2010.07.31. 22:15 | Mainframe | 5 komment

Címkék: film

The Last Airbender (2010) - Nálam hátrányból indult a film, mivel láttam azt az itthon kb. ismeretlen, három évados rajzfilmsorozatot, ami alapján ez készült. Kicsit szorongtam M. Night Shyamalan rendezősége miatt is, nyúlt ő már nagyon mellé... Meg kell jegyeznem, hogy rendesen, moziban, 3D-ben láttuk, így semmi nem fogható a minőségre.

Összességében azt kell mondanom, nem volt olyan rossz, mint amilyenre lélekben készültem. De persze bőven megvoltak vele a bajok, hallga csak:

Kamerakezelés. Ha ez _nekem_ feltűnik (sosem szokott), akkor már nagyon szar. Sok-sok olyan jelenet volt, amikor nem azt láttatták velem, amit szerettem volna, én meg nyújtogattam a nyakam. Több olyan dialógust is megfigyeltem, amikor egy-egy szereplőt hiperközelről mutatva, mondatonként váltott a kamera. Ha jól tudom, ez egy olyan hiba, amit közepesen amatőr filmesként sem kéne elkövetni... Rettentő zavaró volt.

Az effektek, a látvány sem volt mindig olyan jó, mint lehetett volna. Vontatott hatást keltett, hogy fél órát hadonásztak a legtöbb "varázslat" előtt, mire vizuálisan elkezdett történni valami. A 3D is olyan volt érzésem szerint, hogy egy-két jelenetben volt, de általában inkább nem. Többször levettem a szemüveget közben, és semmi, a 3D-re jellemző "szétcsúszás" nem mutatkozott a filmen, ergo épp nem kaptuk az effektet. Kicsit lowcost ez így... Sajnos míg a sorozatban a harcművészeti részre is nagy hangsúly volt fektetve, itt ezen is kicsit lazítottak, és kissé hollywoodias egyen-hadonászást kapunk.

Logikailag is sokszor majdnem sikítottam. Valamiért a firebenderek képességét megváltoztatták a filmben, és nem tudnak maguktól tüzet teremteni, hanem mindenféle módokon viszik magukkal (pl. ilyen viharlámpa szerű ketrecekben), és elhelyezik az adott helyszíneken. Azonban ez minden harci jelenetet hiteltelenné tett, mert ugye a víz, föld, levegő mind kiváló módjai lennének a tűz eloltásának, aztán a firebenderek hadonászhatnak ahogy akarnak... Ehhez képest egyetlen esetben sem tették meg ezt hőseink, vagy akárki más. Holott sokszor ott volt a tűz forrása az orruk előtt fél méterre, de akkor sem.

Ez már csak az én fájdalmam, de abszolút önkényesen változtatgatták a dolgokat a sorozatból. A jellegzetesen kínai Fire nation itt indiai (főszerepben a gettómilliomos Dev Patellel), a legtöbb karakter nem stimmel (Iroh-nak köze sincs az eredeti megfelelőjéhez), és tetőzi a dolgot, hogy amikor Zuko egy jelenetben a családjáról készült festményt nézi, azon még a sorozatból megszokott, hosszú szakállú, kínai Firelord Ozai látható, míg őt a film minden idősíkján egy nulla arcszőrzettel rendelkező indiai újzélandi fazon játssza. De sajnos egészen a főszereplőkig is felér ez a tendencia, Aang sem sokban hasonlít az eredetire.

Továbbmenve ezen a vonalon sajnos belefutunk az evidens problémába: nem lehet egy három évados sorozatot (vagyis egy évadját, mert ez a film igazából az első harmada az egész sztorinak, ezt is kicsit kifelejtették a promóból) másfél-két órába átültetni jelentős veszteségek nélkül. A kulcsjeleneteket mind egész hitelesen megkapjuk, de nincs mögöttük jelentés, nem voltak hosszasan felépítve, nem ismertük meg eléggé a karaktereket, hogy aggódjunk értük, vagy akár csak értsük a nemtriviális akcióikat, így pedig súlytalan maradt a legtöbb dolog. (Kiemelném példaként a hercegnő és Sokka kapcsolatát, az egyenesen komikusan hatott így.)

Voltaképpen nem rossz film, aki még nem találkozott ezzel a fantasy (kicsit steampunk) világgal, annak akár ez az eredetiség is elviheti a dolgot. (Bár imdb-n bőven olvasni lesújtóan negatív kritikákat "laikusoktól" is...) Ám aki látta a sorozatot, az nagyon nem lesz elégedett. Nem akarom nagyon lehúzni a személyes ellenérzéseimre alapozva, ezért 2,5-et kap. De tartok tőle, hogy bukta lesz, és nem forgatják le a következő két részt, á la The Golden Compass.

mondás: (2,5/5)
visszhang: (0/5)

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://mainframe.blog.hu/api/trackback/id/tr162190123

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az utolsó léghajlító (The Last Airbender) 2010.10.18. 08:41:02

Alapsztori: Aangnak, az ifjú avatarnak kell megállítania a Tűz Népét, akik uralmuk alá akarják hajtani a Víz és a Föld Népét. Húzónév: M. Night Shyamalan rendező Műfaj: kaland, fantasy Trailer itt Amire számítottam: Hogy rossz lesz és fájni fog, de Shy...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Heorogrim 2010.08.01. 08:08:51

Viszont (bár ez nem a film érdeme) értékeljük, hogy legalább nem "az utolsó légidomár" lett a magyar címe, mint a rajzfilmnek. :D

Mainframe · http://mainframe.blog.hu/ 2010.08.01. 10:43:43

@Heorogrim: Nekem ez a "léghajlító" sem tetszik. Ez az az eset, amikor a tükörfordítás helyett valami egyebet kellett volna kitalálni.

Heorogrim 2010.08.01. 12:46:39

@Mainframe: Tény, hogy nem az igazi. De megértem őket, mert nekem sem jut eszembe frappáns megoldás, pedig jó egy éve töröm a fejem...

fl0werstar · http://fleurageneve.blogspot.com/ 2010.09.29. 16:52:00

A francia a Levegő Utolsó Mestere ;) Egész jó sztem. Amúgy lehet, h bennem ment félre vmi, vagy csak nagyon fantasy-éhségem van, de én élveztem *blush* Tény, h nem nézném meg mégeccer, de nem is szenvedtem közben...

Mainframe · http://mainframe.blog.hu/ 2010.09.29. 17:20:42

@fl0werstar: Csak nem láttad a rajzfilmet. De ha megyünk, lehet, hogy elviszem neked, és akkor a filmet is helyes kontextusban látod majd. :) A francia cím meg tényleg tök jó. Amilyen egyszerű, olyan hangzatos.
süti beállítások módosítása