mozgás

tömeg

máshol

Hangos

2009.07.16. 23:13 | Mainframe | 1 komment

Címkék: budapest közlekedés

Igaz már megírtam a dolgot anno az Überblogon, de kénytelen vagyok újra a hajánál fogva előrángatni a témát (és arcon térdelni, ha már ott vagyok), mert a probléma azóta is fennáll, és változatlanul idegesítő. Nap mint nap mindenkinek ordítva-üvöltve az arcába mászik, ebben biztos vagyok. Ez a probléma az autók-motorok zajszintje.

Itt most nem a forgalom általános hangjára kell gondolni, az egy ismert, szabályozott, kezelhető dolog (gondoljunk a hangfogó falakra, stb.). Ellenben amire nincs semmilyen megoldás, az az egyes járművek zaja. Vannak ugyanis olyan típusok négy- és két keréken egyaránt amiket eredetileg is ordenárémód hangosnak gyártottak, más járműveket a gazdáik tuningoltak/basztak el ilyenre. Azon lehet vitatkozni (látom előre hogy fogunk is) hogy ez természetes velejárója-e a teljesítménynek, de őszintén megmondom, nem érdekel. Megint másik vita része hogy a házam előtt közlekedhessenek-e egy olyan cuccal ami versenypályára való, de erre azt mondom hogy ha valaki km/h-ban vagy Nm-ben méri az élet értékét, akkor legyen neki. De azt nem tudom elnézni, sem elviselni hogy naponta 20-szor (nem túlzás a szám) azt kell hinnem hogy éppen valaki az ablakomat készül szétvágni láncfűrésszel. Sokadik emeleten lakom, ráadásul. Külvárosban, mégráadásul.

Megfigyelésem alapján (nem reprezentatív) ezek nagyrészt nem közúti járművek, hanem crossmotorok, quadok (figyelem, mivel nincs rendszámuk, nem közlekedhetnének forgalomban), és hasonlók. Ezek ab ovo nem kéne hogy az ablakom alatt hepajkodjanak, vagy akárhol az utakon. Ezeknek tréleren meg utánfutón a helye, amin elviszik őket a verseny, rendezvény helyszínére, ahol összegyűlik a sok mazochista egész nap hallgatni a motorzajt és nyelni a benzingőzt meg a kipufogógázt. (Megintcsak: legyen nekik.) De az én életterembe kurvára nem értem hogy miért türemkedhet be egy ilyen szinten zavaró dolog, aminek nem is ott lenne a helye. Ezt megint kénytelen vagyok az ország számlájára írni, mert erre gondolom létezik szabályozás, csak mindenki szarik rá. Inkább büntetik a suzukist mert nincs mellénye, meg a kispolszkist az egy napja lejárt zöldkártyával. Mindig a kisebb ellenállás felé.

Amire viszont még szabály sincs, azok az egyénileg összegányolt tuningjárművek és hasonló rettenetek. Pont a héten láttam egy kis porbafingó robogót, amit úgy tíz sarokkal előbb hallani lehetett, és mire odaért, volt olyan hangja mint egy komplett átvonuló páncéloshadosztálynak. Egyrészt biztos vagyok benne hogy szériában nincs ilyen fülsértő hangja egy robogónak, másrészt nem értem hogy ez miért jó a tulajdonosnak. Van egy hasonló elméletem a városi sportautókról is, de abban tutibiztos vagyok hogy a hangos autót figyelemfelkeltésre, sőt kimondhatjuk: faszverésre építi meg az ember. Úgy érzi azzal hogy megerőszakolja az összes hallótávolságban lévő ember fülét, ő lesz a király. Aki tud valami értelmes funkciót ennek a zajnak, az könyörgöm mondja el, vagy hülyén halok meg. (Az nem ér hogy azért hangos hogy észrevegyék ha kétszázzal jön, mert azzal húzzanak ki a pályára, mint már írtam.)

Megoldás lenne ha mondjuk műszakin vagy zöldkártyás ellenőrzéskor lemérnék a jármű zajszintjét is, és bevezetnének erre is egy bukási határt. Ha az reális indok egy jármű forgalomból való kitiltására hogy túl környezetszennyező, akkor az méginkább hogy "Bocs, öreg, de akárhová mész vele, kibaszod az emberek dobhártyáját."

Előre látom hogy a sok autó-motormániás rakétatudós és magfizikus be fog érkezni, és majd elindul itt az akadémiai szintű vita a dologról, ezért szólok előre hogy normális legyen a hangnem, mert az én kezemben van a gyeplő, és nem félek használni. Ellenben egy normális ellenvéleményre (ha létezik ellenvélemény) rettentő kíváncsi lennék. És most is mint mindig, meggyőzhető vagyok.

A bejegyzés trackback címe:

https://mainframe.blog.hu/api/trackback/id/tr881248463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eLevente 2009.07.20. 22:46:13

Nincs ellenvéleményem, viszont én úgy tudom van rá szabály, hogy milyen hangos lehet egy autó/motor.
Arra, hogy ezt miért nem mérik, elég annyi, hogy zöldkártyán is az bukik meg, aki direkt meg akar... Vagy max addig visszaépíti a kocsit gyárira.
És ez elég szomorú. Főleg, hogy egyre többen húzzák fel már az új dízeleket is chippel olyan szintre, hogy minden gázadásnál hatalmas fekete koromfelhők jöjjenek ki belőle, és persze soha senki nem bünteti meg őket, az emberek meg max meghalnak 10 évvel korábban, ha olyan helyen laknak, ahol sok az autó.
Valamit tenni kellene már, mert kezd tényleg elviselhetetlen lenni zaj és a szmog.
süti beállítások módosítása